wtorek, 20 kwietnia 2021

Zawisza

Tytuł: Zawisza. Czarne Krzyże
Autor: Jacek Komudar
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 450
Wydawnictwo: Fabryka Słów


 "Tych bladych rąk nie było widać z pagórka na skraju lasu. Samotny rycerz na potężnym kopijniczym koniu spoglądał posępnie na wozy i ich eskortę. Wysoki, smukły, w pełnej krakowskiej zbroi, w szłomie z podniesioną zasłoną wyglądał jak wyniosły, twardy jesion z boru. Na tarczy dzielonej w pas miał Sulimę."

 

O Zawiszy Czarnym słyszał chyba każdy. Ileż to razy w podstawówce trzebabyło go wskazać na obrazie Jana Matejki na lekcji historii. Był to rycerz, człowiek honoru, niezwykle odważny żołnierz... Drugiego takiego nie było...


 "Został sam." 

Rycerz, dla którego honor był najważniejszy wraca z dworu Zygmunta Luksemburskiego na dwór Władysława Jagiełły i po pewnym czasie wyrusza w drogę, by pomścić brata, który wpadł w ręce Krzyżaków. Trafia na pogańską Żmudź, gdzie bierze udział w walkach, a potem sam trafia w niewolę do Zakonu Krzyżackiego...


 "Honor to największy majątek ludzi ubogich." 

Zawisza to świetnie napisana i utrzymana w realich historycznych powieść. Uwielbiam klimat średniowiecza i tutaj go poczułam, dosłownie jakbym się przeniosła do tych czasów. Coś niesamowitego. Autor wszystko barwnie opisał dzięki czemu poczułam się jakbym mogła zobaczyć te budynki, komnaty, stroje... Komuda również świetnie połączył relia historyczne z powieścią przygodową. Kiedy się zaczytałam, przestałam zrwacać uwagę na to co jest faktem historycznym, a fikcją, bo wszystko brzmiało prawdopodobnie i zwyczajnie postanowiłam się cieszyć lekturą.

Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu Fabryka Słów

Moja ocena:
9/10

3 komentarze:

  1. Jestem pewna, że moja druga połówka zainteresuje się tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  2. To zdecydowanie książka, która powinna mi się spodobać.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka zdecydowanie przemawia do mnie, tym bardziej, że uwielbiam powieści osadzone w średniowiecznych realiach! Na pewno ją kiedyś przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń