czwartek, 29 października 2020

Historia Archeologii

Tytuł: Historia Archeologii
Tytuł oryginału: Archeology. The essential guide to our human past
Autor: Paul Bahr
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 576
Wydawnictwo: Arkady

"Archeologia to rozległa i zróżnicowana dziedzina wiedzy, badająca wszystko: od prymitywnych kamiennych narzędzi sprzed trzech milionów lat po śmieci wyrzucone zaledwie wczoraj. Obejmuje cały świat, od morskiego dna po szczyty gór i od dżungli po pustynie."

 

Tym krótkim cytatem nakreśliłam Wam czym zajmuje się ta nauka. Archeologia jest mi szczególnie bliska i nawet miałam zamiar ją studiować, ale ostatecznie skończyło się na samej historii. Uwielbiam ją, bo to właśnie dzięki niej możemy na własne oczy zobaczyć jakimi narzędziami posługiwali się nasi przodkowie, w jaki sposób byli grzebani po śmierci i na jakim poziomie rozwinięta była ich kultura. A to tylko nieliczne przykłady...

 


  "Przeszłość stała się - pod wieloma względami - wielkim biznesem." 

Historia Archeologii to podróż po wykopaliskach i odnalezionych miejscach, przedmiotach, szczątkach kości od tych, które występowały najwcześniej do tych najpóźniejszych. Spodziewałam się bardziej, że będą tu pierwsze znaleziska i jak stopniowo kreowała się ta dziedzina nauki. A dostałam wszystko w porządku chronologicznym jak to odbywało się w historii od pojawienia się człowieka. Czy to dobrze? Właściwie tak, bo wszystko zostało uporządkowane, nie ma tu nic chaotycznego i łatwo wszystko zrozumieć, ale z drugiej strony jestem rozczarowana, bo liczyłam, że zobaczę jak kształtowała się archeologia, jakie narzędzia stosowano, kiedy je wprowadzano, poznam postaci najwybitniejszych archeologów a tego trochę mi zabrakło.

 


"Archeolodzy bardzo rzadko znajdują pozostałości materiałów organicznych."

Skoro już powiedziałam co mi się nie podoba w tej książce, to może przejdę do tej lepszej części, czyli zachwalania. Może zacznę od tego, że znajduje się tu merytoryczna wiedza napisana w bardzo przystępny sposób, dużo tu ciekawych szczegółów, w większości opatrzonych zdjęciami, a z nich dowiedziałam się mnóstwa ciekawych rzeczy, jak chociażby, że pierwsi ludzie używali muszli zarówno do ozdób jak i jako paletek do mieszania pigmentów, a do tego jedna z tych muszli została przedstawiona na fotografii. Dla mnie, osoby interesującej się archeologią, a nie mającej o niej profesjonalnej wiedzy, ta książka jest dosłownie perełką. I myślę, że wiele osób również się nią zachwyci, bo będzie mogło w łatwy spsób przyswoić mnóstwo rzetelnej wiedzy o archeologii.

 Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu Arkady

Moja ocena:
9/10
 

6 komentarzy:

  1. Archeologia to raczej nie jest coś co mnie interesuje wiec książka nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tym razem spasuję, bo to kompletnie książka nie w moim guście. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno ciekawa książka dla zainteresowanych tematem. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Podsunęłaś mi idealny pomysł na prezent dla bliskiej osoby :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To książka idealna dla mnie. Lubię takie książki.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń