piątek, 2 lipca 2021

Rycheza

Tytuł: Rycheza, pierwsza polska królowa. Miniatura w czerni i czerwieni
Autor: Janina Lesiak
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 144
Wydawnictwo: MG

 
"Miniaturę maluje się na pergaminie, jedwabiu, kości słoniowej, porcelanie, kartach do gry, a niekiedy na zwykłym papierze zaprawionym klejem i szlifowanym półszlachetnymi kamieniami."
 
 
Rycheza - żona Mieszka II i matka Kazimierza Odnowiciela, pierwsza królowa polska i kobieta, która wywiozła z Polski insygnia koronacyjne. Nielubiana przez polskich kronikarzy i niewzbudzająca sympatii w historykach. Była ambitna, silna, wykształcona i władcza. Taka kobieta w średniowieczu nie cieszyła się sympatią, odbiegała od kanonu dobrej władczyni.
 

  "Rycheza mówi, że świetlistą duszę najlepiej zobaczyć w oczach."
 
Janina Lesiak próbuje pokazać tą polską królową z trochę innej perspektywy. Jako kobietę mądrą, dumną i wyprzedzającą własne czasy, jako matkę, która troszczyła się o los swojego jedynego syna, pragnąc zapewnić mu przyszłość. Przeżyła trudne chwile, znosząc trudy, upokorzenie i lęk. Mimo wszystko zadbała o los syna o jego wykształcenie, by został dobrym władcą.


  "(...) bo diabeł raz upolowanej duszy nie porzuca ot, tak sobie..."
 
Uwielbiam historię, a w średniowieczu jestem po prostu zakochana. Przyznam szczerze, że za Rychezą nie przepadałam, ale ta książka, pomimo że nie jest pracą naukową, pozwoliła spojrzeć mi na tą królową z innej perspektywy. Zobaczyłam w niej trochę inną kobietę. Nie jest to jednak prawda hitoryczna a wizja literacka. Powieść czytało mi się bardzo przyjemnie, jednak, jak to mam w zwyczaju, odrobinę irytowałam się, że to wszystko była tylko fikcja. Niestety, nigdy już nie uda nam się dowiedzieć jaka naprawdę była Rycheza.
 
Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.  
 
Moja ocena:
7/10
 



4 komentarze: