poniedziałek, 31 lipca 2023

Filip

Tytuł: Filip
Autor: Leopold Tyrmand
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 416
Wydawnictwo: MG


"Uważam, że kształtowanie życia w imię jakiejś idei, niech to będzie patriotyzm, katolicyzm czy socjalizm, jest czymś mało oryginalnym, zbyt pospolitym i szablonowym. Miliony ludzi tak robią: biorą spis formułek jak należy żyć, a także jak należy zmuszać siebie i innych do jakiegoś życiowego programu czy modelu i dość łatwo to realizują."


Twórczość Tyrmanda uwielbiam, choć nie jest prosta i lekka. Niesie ona przesłanie, ukazuje prawdę o przeszłości bez koloryzowania. Dużo można się z niej dowiedzieć i wyciągnąć wnioski.


"Czasami odnoszę wrażenie, że wojny są po to, aby ci, którzy je przeżyli, mieli się czym chwalić."

Filip podczas wojny znajduje się w nazistowskich Niemczech. Pracuje tam jako kelner w jednym z hoteli, gdzie bogaci Niemcy w pełni korzystają z uroków życia. Podaje się za Francuza jednak wiadomo, że jest kimś innym. Nienawidzi Niemców i w ramach zemsty flirtuje z samotnymi Niemkami. Wszystko do czasu, kiedy jedna z nich wzbudza w nim prawdziwe uczucia...

"Żywa tkanka istnienia, darta codziennie przez ambicje i klęski, może się tylko codziennie odradzać, gdy symbole wokół nas, z których pozornie kpi się, mają jakąś nadrzędną, sobie tylko wiadomą, trudno uświadamianą wagę. "

Po Leopolda Tyrmanda sięgam w ciemno. Zakochałam się w jego ironii i pokazywaniu tego, na co inni nie zwracają uwagi. Dlatego nawet nie zastanawiałam się, kiedy zobaczyła Filipa. Wiedziałam, że to książka, którą muszę przeczytać. 

Autor przedstawił postać Filipa, jako młodego chłopaka bardzo skonfliktowanego wewnętrznie. Był on młody, pragnął czerpać z życia, jednak z drugiej strony był Polakiem, który znalazł się w miejscu, gdzie otaczali go sami Niemcy - wrogowie. Chciałby się na nich zemścić. Jednocześnie musi przestrzegać określonych norm. Do tego jego zakochanie, które wcale nie powinno zaistnieć... 

Uwielbiam wszystkie powieści Tyrmanda, jednak wydaje mi się, że ta jest najlepsza...

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.


Moja ocena:
10/10

7 komentarzy:

  1. Bardzo kusi mnie lektura tej książki

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo kusząca propozycja :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię prozę Tyrmanda.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie ♡
    Po takiej recenzji trudno nie sięgnąć po ten tytuł. No ja jestem oczarowana i bardzo zachęcona do poznania całej historii bliżej :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja akurat nie znam twórczości tego autora, ale po takiej recenzji chętnie się zapoznam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, powstał, w marcu była premiera.

    OdpowiedzUsuń