środa, 26 lipca 2023

Polska Jagiellonów

Tytuł: Polska Jagiellonów
Autor: Paweł Jasienica
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 560
Wydawnictwo: MG


"Zygmunt August ubierał się zaodbijała się tylko wsze na czarno. Od kirowego tła odbijała tylko złocona szpada włoska. Ściany jego osobistych komnat pokrywały czarne obicia. Jeśli nie było na dworze przyjęcia, król jadał samotnie."

Po śmierci Kazimierza Wielkiego, na tronie Polski przez chwilę zasiadali Andegawenowie. Jadwiga była ostatnią przedstawicielką w Polsce tej dynastii. Poślubiony jej Władysław Jagiełło zapoczątkował kolejną dynastię - Jagiellonów.


"Polityka dynastyczna była przedsięwzięciem szalenie niebezpiecznym ze względu na... olbrzymie rozmiary stworzonego przez unię państwa jagiellońskiego."

Mogłabym powiedzieć, że wychowałam się na Jasienicy. Kiedy zaczynałam swoją przygodę z historią, sama szukałam sobie książki i je czytałam. Kiedy poszłam na studia, dowiedziałam się, że książki Jasienicy nie są jakoś szczególnie cenione przez historyków, dużo można tutaj znależć subiektywnych opinii, których historyk powinien się wystrzegać. Niemniej jednak każdy zwyczajny czytelnik, który chciałby dowiedzieć się czegoś o Polsce z czasów Jagiellonów, dostanie tu sporo wiedzy przekazanej w przystępny sposób. Póżniej jednak warto ją skonfrontować z innymi przekazami i wyrobić sobie samemu opinię. 

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
8/10

6 komentarzy:

  1. Bez wątpienia to wartościowa lektura.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze warto sprawdzić inny punkt widzenia. Myślę, że szukam innych książek, które przedstawiałyby ten okres.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. o myślę, że warto po nią sięgnąć :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno to bardzo ciekawa lektura :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam historię, więc muszę się z nią zapoznać :D

    OdpowiedzUsuń
  6. ja ostatnio "poznałam" trochę ród pierwszych Piastów,więc może pora na Jagiellonów?...

    OdpowiedzUsuń