poniedziałek, 18 września 2023

Sarah Bernhardt

Tytuł: Sarah Bernhardt. Niezrównana aktorka
Tytuł oryginału:
The First Actress: A Novel of Sarah Bernhardt
Autor: Christopher W. Gortner
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 544
Wydawnictwo: HarperCollins

"Znałam każde słowo tekstu, mogłabym wyrecytować wszystko nawet przez sen. Co innego mogły zrobić zakonnice? Potrzebowały archanioła, a było za późno, żeby następna zarozumiała dziewczyna z utytułowanej rodziny nauczyła się tej roli."

 

Sarah urodziła się jako cóka kurtyzany. Dzieciństwo spędziła wśród obcych ludzi, Jako mała dziewczynka trafiła do szkoły prowadzonej przez zakonnice. Już wtedy pokochała aktorstwo i sprzeciwiała się życiu jakie prowadziła jej matka. Uważała, że jest zdolna do czegoś więcej.


 "Byłam gotowa."

Sarah usiłuje zdobyć sławę na deskach teatru i dąży do zdobycia niezależności. Nie jest to takie proste, bo od początku ma niekonwencjonale podejście do gry aktorskiej, co początkowo spotyka się z krytyką i odrzuceniem. Jej swobodny tryb życia zmienia się, kiedy okazuje się, że jest w ciąży. Sarah decyduje się na urodzenie dziecka, co stawia jej karierę pod znakiem zapytania.


"Masz piętnaście lat. Kobieta musi mieć własne łóżko."

Do tej pory nie słyszałam o Sarze Bernhardt, a jest to niezwykła postać. Córka kurtyzany, artystka, modelka, aktorka, właścicielka teatru, matka... Przybierała różne wcielenia. Miała trudne dzieciństwo, później też nieszczęścia jej nie omijały, ale zawsze się z nich podnosiła i odnosiła duże sukcesy. Czytając powieść, miałam wrażenie, że się do niej przeniosłam i niczym cień snułam się najpierw za tą małą dziewczynką, nastolatką, kobietą. Towarzyszyłam jej przez cały czas, dokładnie obserwowałam i przeżywałam razem z nią wzloty i upadki, współodczuwałam targające nią emocje. Powieść wydaje się bardzo autentyczna. Dużo tu detali, tło bogate jest w wydarzenia historyczne. Już od pierwszego rozdziału zanurzyłam się w tą historię i nie chciałam się z niej wynurzać aż do samego końca.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu HarperCollins.

Moja ocena:

9/10

6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa osoba. Chętnie dowiem się czegoś więcej o tej postaci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie poznam historię Sarah Bernhardt

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam nazwisko, ale zupełnie nie wiem nic o tej postaci :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam tej postaci, ale bardzo chętnie bym poznała 🙂

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie bym przeczytała tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam nigdy o twórczości tej autorki.

    OdpowiedzUsuń