poniedziałek, 25 września 2023

Szara Dama

Tytuł: Szara Dama
Tytuł oryginału: The Grey Woman
Autor: Elizabeth Gaskell
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 96
Wydawnictwo: MG


"Wiesz, Henryku, że mój sztylet jest ostry; jeśli żona moja piśnie słowo, a ja nie potrafię zamknąć jej ust skutecznie, nim naprowadzi na nas żandarmów, tedy sztylet ten utopię w jej sercu."


Do gospody przy młynie przybywa grupa przyjaciół, aby posilić się i schronić przed deszczem. Jeden z podróżnych zauważa portret pięknej kobiety, wiszący w domu młynarza. Gospodarz wręcza przybyszowi stary pamiętnik. Opisana jest w nim historia Anny Scherer.


"Pani Scherer mówi, że zgodnie z rodzonną historią, to dziewczę o cerze lilii i róży  zarazem wskutek doznanego przerażenia tak straciło w jednej chwili swoją świeżość, iż przezwano je szarą kobietą."

Anna Scherer była córką młynarza. Została wysłana w podróż, podczas której poznała czarującego szlachcia wysokiego rodu, pana de Tourelle. Szbko doszło do zaręczyn, a następnie do ślubu. W efekcie na dobre rozstaje się ze swoją rodziną i wyjeżdża do Francji, gdzie zostaje zamknięta w zamku Les Rochers...


"Pani życzyłaby sobie dowiedzieć się o jej losach?"

Miałam już okazję poznać twórczość Elizabeth Gaskell, jednakże od strony powieści romantycznych. Tutaj przyszło mi się zmierzyć z powieścią grozy. Jest to jednak troche inna powieść grozy, niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Klimat grozy jest tutaj bardziej subtelny, czuć go cały czas, jednak nie przeraża. I chociaż jest wiekowa, to nie miałam trudności z jej zrozumienie i czytało mi się ją niebywale szybko. Dosłownie pochłonęłam ją w kilka chwil. Jest idealna na krótki wieczór, kiedy chcemy na chwilę oderwać się od rzeczywistości.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
8/10

7 komentarzy:

  1. O, to ciekawostka. Tytuł zapisuję. Idealnie wpisze się w coraz dłuższe, jesienne wieczory!
    Pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja rzadko czytam powieści grozy, ale tej bym dała szansę 😉

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba się skuszę na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej nie dla mnie, nie przepadam za tym gatunkiem :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń