środa, 18 października 2023

Spowiedź Carycy Katarzyny II

Tytuł: Spowiedź Carycy Katarzyny II
Autor: Christopher Macht
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 302
Wydawnictwo: Bellona

 

"Zrozumiałam, że nie mogę się przejmować tymi, którzy wyrządzają mi krzywdę, by sobie sprawić przyjemność, zaś mi ból. Obojętność w takich sytuacjach jest nader optymalnym rozwiązaniem."



Wokół carycy Katarzyny II narosło wiele kontrowersji. Wśród Polaków chyba najchętniej słychać, że jej kochankiem był Stanisław August Poniatowski. Jest ona raczej znienawidzona jako jedna z zaborczyń Polski i chyba mało kto interesuje się jaka była naprawdę i jak wyglądało jej życie. A trzeba przyznać, że to barwna postać, którą warto poznać.


"Nauka jest cenną wskazówką w codziennym życiu. Choć jednocześnie jest wymagającą kochanką. Trzeba jej poświęcać wiele czasu, by się nam odwdzięczyła i pomogła się rozwijać."

Katarzyna nie miała udanego małżeństwa z Piotrem. Zachowywał się dziecinnie, był okrutny dla zwierząt i zupełnie nie interesowało go spłodzenie potomstwa. Z kolei Katarzyna była bardzo ambitna, interesowała się polityką i wypełniała pustkę po mężu licznymi kochankami. Wokół tego również narosło wiele mitów, o których pisze autor.


"Kiedy wszystko dzieje się dobrze, nie próbuj niczego zmieniać."

Muszę powiedzieć, że jestem bardzo rozczarowana tą książką. Przede wszystkim jest to fikcja literacka, chociaż ma charakter paradokumentalny. W głównej mierze raził mnie tu język. Był taki zbyt współczesny, przez co wszystko wydawało się takie sztuczne i wymuszone. Zupełnie nie czułam tego klimatu, tej intymności, realiów w jakich żyli Katarzyna i Poniatowski. Przeszkadzały mi też hasztagi, których było bardzo dużo. Gryzły się one z opisywanymi wydarzeniami. Miłym urozmaiceniem okazały się załączone portrety i zdjęcia miejsc, niemniej jednak to za mało, by uratować tą książkę.

Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu Bellona.

Moja ocena:
3/10


5 komentarzy:

  1. Bardzo szkoda, że to tak słaba książka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też żałuję że słaba ta książka, bo z pewnością życiorys Carycy wart jest głębszego poznania, ale takiego rzetelnego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa postać. Nie dziwi mnie, że powstają o niej nawet paradokumentalne publikacje. Jak widać nie wszystkie warte uwagi

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa i kontrowersyjna postać, szkoda, że książka bardzo rozczarowuje
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń