czwartek, 1 sierpnia 2024

Cywilizacja Komunizmu

Tytuł: Cywilizacja Komunizmu
Autor: Leopold Tyrmand
Rok wydania: 2024
Liczba stron: 240
Wydawnictwo: MG

"Od samego początku trzeba cholernie uważać. Pielęgniarstwo jest jednym z najgorzej płatnych zawodów, pielęgniarki są zmęczone i roztargnione, myślą tylko o zakupach - jeśli mają rodziny - lub o awansach, jeśli są wolne, a do awansów, jak wszystkim wiadomo, najprostsza droga prowadzi przez dyżurki lekarzy, nie przez sale chorych, zupełnie jak w kapitalizmie."

Komunizm nie jest w Polsce pojęciem obcym. Starsze pokolenia go przeżyły, a moje, chociaż nie doświadczyło go na własnej skórze, to zna doskonale z opowieści rodziców czy dziadków, lekcji historii czy języka polskiego. Książka Cywilizacja Komunizmu powstała dlatego, że autor uważał komunizm za najgorszą plagę jaka spotkała ludzkość. Więc o co chodzi z tym komunizmem?



"Tym samym, nowoprzybyły obywatel komunizmu uczy się od razu, że nie wolno polegać na usługach ofiarowanych przez państwo."

Jak się urodzić? Jak przeżyć szpital położniczy i żłobek dla maluchów? Jak być dzieckiem? Jak być oszukiwanym przez państwo? I wreszcie - Jak umrzeć? Autor odpowiada wyczerpująco na te i inne pytania. Przedstawia jak wygląda życie w komunizmie od urodzenia aż do śmierci. Pokazuje jakie to było piekło dla ludzi świadomych, myślących, dla ludzi chcących czegoś więcej, dla uczciwych i rozsądnych, a także dla zwyczajnych obywateli, bo i oni przecież żyli w tej szarej codzienności i nie mogli liczyć na nic więcej.


"Jak przejść przez uniwersytet, nie straciwszy wiary w życie? Jest to niemożliwe."

Cywilizacja Komunizmu jest dosłownie kopalnią wiedzy. Książka jest napisana w bardzo przyjemny sposób. Mnóstwo tu ironii, anegdot i cynizmu. Niesamowicie mi się to czytało. Często śmiałam się z tych idiotyzmów, które ten system wprowadził, ale zarazem zdawałam sobie sprawę z tego jaka to jest tragedia, jak ciężko było w takim systemie żyć. Autor świetnie przedstawił mechanizmy jakie działały, jak wyglądało życie i  jakie absurdalne zasady panowały. Z książki dowiedziałam się mnóstwa ciekawych i ważnych informacji, które warto poznać. Chciałabym też zwrócić uwagę uwagę na to co autor napisał we wstępie, że jest to pamflet, że opisane rzeczy są przejaskrawione, jednakże pisał on to dla ludzi spoza Żelaznej Kurtyny, które nie wiedziały jak ciężko było żyć w systemie komunistycznym. Praca ta miała im to pokazać. Mi pokazała wiele i uzupełniła braki w mojej wiedzy o tych czasach. 

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
10/10

4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawe publikacja. Chętnie się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesująca książka na temat, który ma wokół siebie wiele mitów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka już mi się przewinęła gdzieś w internetach, ale do tej pory nie zwracałam na nią większej uwagi. Jednak dzięki Tobie możliwe, że po nią sięgnę, bo mnie zaintrygowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesujący temat, na pewno książka, którą warto przeczytać :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń