sobota, 4 marca 2023

Stay Gold

Tytuł: Stay Gold
Autor: Tobly McSmith
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 368
Wydawnictwo: HarperCollins


"- Od jak dawna czujesz się w ten sposób? - zapytała.
- Od zawsze - odparłem Siedziałem ze spuszczoną głową, unikając wzroku ojca, który nerwowo chodził w tę i z powrotem.
- Stało ci się co złego, kiedy byłaś mała? - zapytał próbując znaleźć winnego.
- Nie.
- A jeśli kiedyś zmienisz zdanie? - dopytywała mama.
- Nie zmienię.
"

 

Życie nastolatków nie jest łatwe. Z błahego powodu można zostać wykluczonym, napiętnowanym i skazanym na towarzyską banicję. Każdy z nastolatków chce być fajny, lubiany, popularny, przez co często gnębi słabszych. Ciężko jest być innym, posiadać własną indywidualność, bo wszyscy się wtedy odwracają. Ciężko jest być sobą, dlatego wielu woli żyć w cieniu i się nie wychylać, by znów nie być dziwadłem.

"Da sobie radę. Przymyka powieki i robi pierwszy krok, jakby wchodził do zimnego basenu."

Pony zmienił szkołę. Kiedy przyznał się do transpłciowości, wywowało to aferę jakiej się nie spodziewał. Teraz pragnie zacząć wszystko od nowa. Chce pozostać niezauważony. Georgia również planuje zmienić coś w swoim życiu. Zrozumiała, że w życiu są ważniejsze rzeczy niż bycie cheerleaderką. Planuje dać sobie spokój z chłopakami i dotrwać do końca szkoły. Jednak pierwszego dnia szkoły oboje wpadają sobie w oko.


 "Obudziłam się i ujrzałam ducha. Ducha cheerleaderki, który zabrał moją kokardę! Byłam jak sparaliżowana, niezdolna mu się przeciwstawić. Przecież wiesz, że dałabym się za nią pokroić.

 Z chęcią sięgam po książki, które poruszają tematy tabu. Bardzo się cieszę, że takie książki powstają, szczególnie, że sa one skierowane przede wszystkim do młodzieży. Przez długi czas uważałam, że to dorośli powinni poznać te problemy, by móc być wsparciem dla swoich dzieci, ale czytając książki takie jak ta, to widzę, że przede wszystkim edukaowana powinna być młodzież, bo ona również często nieświadoma wielu problemów może zrobić równieśnikom ogormną krzywdę. 

Co do samej powieści, to nie zauważyłam żeby wyróżniałą się czymś szczególnym spośród innych powieści młodzieżowych poruszających problemy płciowości czy orientacji skesualnych. Dzięki lekkiemu językowi czytało mi się ją szybko i przyjemnie, polubiłam bohaterów, jednak nie poczułam się w żaden sposób z nimi mocniej związana. Zabrakło tutaj czegoś, przez co powieść towarzyszyłaby moim myślom przez dłufi czas. Niemniej jednak polecam ją przeczytać, szczególnie młodzieży, bo porusza ważne problemy i wiele można z niej się dowiedzieć.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu HarperCollins.

Moja ocena:
6/10
 

4 komentarze:

  1. Aktualnie mam w planach inne młodzieżówki, więc po tę raczej nie sięgnę. Recenzja też nie zachęca.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię ostatnio czytać książki dla młodzieży. Ciekawe zawierają perypetie i pewnie w ten sposób uczą.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pozycja nie dla mnie, ale chętnie podsunę tytuł siostrzenicy :)

    OdpowiedzUsuń