czwartek, 7 grudnia 2023

Girl, Goddes, Queen

Tytuł: Girl, Goddes, Queen
Autor: Bea Fitzgerald
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 480
Wydawnictwo: Jaguar

"Kiedy mnie spytali, czego chcę, odpowiedziałam:
– Świata.
– A co byś zrobiła ze światem? – spytał wtedy ojciec.
[...]
– Zapełniłabym go kwiatami – oznajmiłam.
"

 

Wszyscy od lat uważają, że Persefona była ofiarą, pionkiem w grze. Że Hades ją porwał, zmusił do ślubu i uwięził w zaświatach, a rozpacz jej matki, Demeter, doprowadziła do głodu i masowej śmierci. A co jeśli prawda była zupełnie inna?


 
"
Znajomość czyichś sekretów to nie to samo, co przyjaźń."


Persefona od dziecka marzyła, by mieć władzę i cały świat u stóp. Pragnęła władzy, bo wiedziała, że tylko władza zapewni jej wolność i swobodę. Od ojca jednak dostała we władanie kwiaty. Matka za wszelką cenę starała się zapewnić jej bezpieczeństwo, a kiedy przyszedł czas zaczęła zabiegać o dobre zamążpójście. Persefona postanowiła wziąć los we własne ręce. Skoczyła do Hadesu, by ukryć się przed wzrokiem obojga rodziców i zacząć życie na własny rachunek. Pozostało jej teraz przekonać nieznośnego i niezwykle przystojnego Hadesa, by zgodził się na jej plan.


"-Dobrze, w takim razie potrzymam ci kwiaty, podczas gdy ty rozwalisz świat (...)."

Mitologię uwielbiam od czasu, kiedy byłam nastolatką. Historia o Persefonie i Hadesie trochę mnie odrzucała, była taka tragiczna i smutna, nie widziałam w niej miłości. Zupełnie zmieniłam zdanie, kiedy przeczytałam jakąś powieść inspirowaną tą historią, gdzie miłości było pod dostatkiem. Zobaczyłam w tej historii potencjał, dlatego, kiedy zobaczyłam tą powieść, wiedziałam, że muszę ją przeczytać.

Ta powieść jest alternatywną wersją mitu o Persefonie i Hadesie. Co mnie w niej urzekło? Silna postać kobieca, wrażliwy mężczyzna pełen talentów i pasji i przepiękna miłosna historia. Nie wszystko jednak było takie piękne. Początkowo Persefona bardzo mnie irytowała, zachowywała się infantylnie, arogancko... Przez to wszystko ciężko było mi jej współczuć. Sama akcja bardzo wolno się rozkręcała, dosłownie się wlekła. Ciekawymi fragmentami były tylko wątki jej rozmów z Hadesem. Dopiero, mniej więcej, w połowie książki akcja nabrała tempa. Wtedy już nie potrafiłam się od niej oderwać. W Hadesie dosłwonie się zakochałam, Persefonę polubiłam, bo przeszła ona wówczas przemianę z roszczeniowej gówniary w silną, pewną siebie kobietę. Jak na młodzieżówkę przystało, dużo było tu niedopowiedzeń między bohaterami, przez co tracili dużo czasu na zrozumienie siebie, swoich pragnień i uczuć. Trochę mnie to irytowało, by było to zbyt długo ciągnięte, ale za to z jeszcze większą niecierpliwością wyczekiwałam finału tego. Spdobało mi się, że sceny erotyczne nie zostały pominięte, ale także autorka nie poświęcała im zbyt wiele uwagi, nie stanowiły one centrum historii, tylko były gdzieś w tle i nie był wulgarne. Idealnie dopełniały całości. Zakończenie z kolei pozostawiło we mnie lekki niedosyt, ale też dało nadzieję na ewentualną kontynuację tej historii, z czego bardzo bym się ucieszyła, bo ją pokochałam.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu Jaguar.

Moja ocena:
8/10

 

5 komentarzy:

  1. Klasyczne mitologia mnie do siebie nie przekonała, więc może współczesna wersja mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa unowocześniona wersja mitologii :) myślę, że mogłabym przeczytać :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń