wtorek, 26 lipca 2016

Jedwabna Opowieść

Tytuł: Jedwabna Opowieść
Tytuł oryginału: The Girl Who Wrote in Silk
Autor: Kelli Estes
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 432
Wydawnictwo: Kobiece 



" Dwa statki z uszkodzonym napędem, unoszone prądami życia, niezdolne, by odnaleźć drogę do portu."



Uwielbiam stare rzeczy. Już jako dziecko kupiłam sobie porcelanową lalkę znalezioną wśród staroci. Pewnie niewielu ludzi zastanawia się nad tym, że każdy przedmiot, każde miejsce ma swoją historię. Niekiedy cudowną, niekiedy tragiczną. Czasami w ciszy, spowite kurzem i pajęczynami, przedmioty te zaczynają snuć swoją opowieść...

Inara odziedziczyła po ciotce starą, olbrzymią i zaniedbaną posiadłość na wyspie Orcas. Dziewczyna powinna ją sprzedać aby pokryć swoje długi. Ale, kiedy wracają wspomnienia, postanawia wyremontować Rothesary i zamienić go w hotel. Kiedy już pierwszego dnia znajduje w schowku jedwabny rękaw pokryty niezwykłym haftem, postanawia dowiedzieć się o nim czegoś więcej. W tym celu prosi o pomoc  przystojnego profesora. Czy dziewczynie uda się dowiedzieć czegoś o tym niezwykłym znalezisku? Czy będzie w stanie spełnić swoje marzenia?

"Ale w jego wzroku było jeszcze coś, co przestraszyło ją nawet bardziej. Wyglądało to na miłość."

W tym samym czasie poznajemy także losy Mein Lien, młodziutkiej Chinki, która jako jedyna uszła z życiem, w czasie masowego mordu na Chińczykach w 1886 roku. Dziewczyna opisuje swoją historię na jedwabiu. Materiał zostaje jednak podzielony na dwie części. Ten mniejszy, ze straszną historią po latach wpada w ręce Inary. Po Mein Liu jednak ginie ślad. Nie wiadomo co się z nią stało po wyhaftowaniu jedwabiu...

"Synu, żyj szczęśliwie i kochaj mocno."


Jedwabna opowieść to opowieść o dwóch kobietach pragnących zachować się właściwie. Inara pragnie zastosować się do woli ciotki, realizując przy tym swoje marzenia. Musi jednak przeciwstawić się ojcu, który chce, aby poszła inną drogą w życie. Musi również dokonać wyboru co zrobić z odkrytą tajemnicą. 
Mein Liu natomiast staje przed innym wyborem. Po tragicznej stracie bliskich, stara się ich pomścić. Nie jest to jednak łatwe. W tamtych czasach, nie miała ku temu możliwości. Była przecież znienawidzoną przez wszystkich Chinką. Dziewczyna musi także dokonać podjąć decyzję czy wyjść za mężczyznę, którego kocha, czy zaoszczędzić mu pośmiewiska i odejść.

  "Poza tym musisz być ostrożny w rozdzielaniu uczuć."

Dawno nie czytałam tak porywającej i wzruszającej powieści. Jest to niewątpliwie książek, do której często będę wracać. Największą jej zaletą jest konstrukcja. Życie toczące się na Orcas obecnie i te z XIX w. przedstawiane są naprzemiennie. 

Historie opisane są tak barwnie, że czasami można poczuć tak jakby się było na tej przepięknej wyspie, nie ważne czy obecnie czy w czasach Mein Liu. Można poczuć jakby się było obok nich, siedziało przy jednym stole, pracowało w polu, remontowało posiadłość, czy trzymało w dłoniach niezwykły jedwab. Autorce należą się na prawdę ogromne brawa. 

Za możliwość przeczytania tej cudownej książki dziękuję Wydawnictwu Kobiece. 

Moja ocena:
10/10  

7 komentarzy:

  1. Podoba mi się tak wyraziste oddanie klimatu powieści. Z chęcią ją przeczytam. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, ale wysoka ocena :) mam wielką ochotę na tę książkę - na jej barwność i wyrazistość!

    Pozdrawiam, http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Autorka napisała piękną powieść:) Czytałam i wiedziałam, że autorka wiedziała, o czym pisze. Piękna historia.Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdecydowanie jest to książka dla mnie. Lubię takie klimatyczne książki ;) Ale lalek nie lubię! ;)
    Pozdrawiam cieplutko ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z przyjemnością przeczytałam, lubię takie historie. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka wydaje się bardzo ciekawa, myślę, że mogłaby mi się spodobać! Może kiedyś po nią sięgnę ;)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Po takiej recenzji, nie pozostaje mi nic innego tylko przeczytać książkę (mam nadzieję, że jak najszybciej) :)

    OdpowiedzUsuń