czwartek, 11 marca 2021

Cywilizacja Komunizmu

Tytuł: Cywilizacja Komunizmu
Autor: Leopold Tyrmand
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 248
Wydawnictwo: MG

"Od samego początku trzeba cholernie uważać. Pielęgniarstwo jest jednym z najgorzej płatnych zawodów, pielęgniarki są zmęczone i roztargnione, myślą tylko o zakupach - jeśli mają rodziny - lub o awansach, jeśli są wolne, a do awansów, jak wszystkim wiadomo, najprostsza droga prowadzi przez dyżurki lekarzy, nie przez sale chorych, zupełnie jak w kapitalizmie."

Komunizm nie jest w Polsce pojęciem obcym. trasze pokolenia go przeżyły, a moje, chociaż nie doświadczyło go na własnej skórze, to zna doskonale z opowieści rodziców czy dziadków, lekcji historii czy języka polskiego. Książka Cywilizacja Komunizmu powstała dlatego, że autor uważał komunizm za najgorszą plagę jaka spotkała ludzkość. Więc o co chodzi z tym komunizmem?


"Tym samym, nowoprzybyły obywatel komunizmu uczy się od razu, że nie wolno polegać na usługach ofiarowanych przez państwo."  

Jak się urodzić? Jak przeżyć szpital położniczy i żłobek dla maluchów? Jak być dzieckiem? Jak być oszukiwanym przez państwo? I wreszcie - Jak umrzeć? Autor odpowiada wyczerpująco na te i inne pytania. Przedstawia jak wygląda życie w komunizmie od urodzenia aż do śmierci. Pokazuje jakie to było piekło dla ludzi świadomych, myślących, dla ludzi chcących czegoś więcj, dla uczciwych i rozsądnych, a także dla zwyczajnych obywateli, bo i oni przecież żyli w tej szarej codzinności i nie mogli liczyć na nic więcej.


 

"Najmniejszy błąd w umieraniu obraca się przeciw tym, którzy są umierającemu drodzy i bliscy."

Niedawno zakończyłam semestr na studiach i jak to zwykle niestety bywa, zakończyłam go z pewnymi brakami wiedzy. Skorzystałam więc z tego, że mam okazję tę wiedzę uzupełnić. Cywilizacja Komunizmu jest dosłownie kopalnią wiedzy. Książka jest napisana w bardzo przyjemny sposób. Mnóstwo tu ironii, anegdot i cynizmu. Niesamowicie mi się to czytało. Często śmiałam się z tych idiotyzmów, które ten system wprowadził, ale zarazem zdawałam sobie sprawę z tego jaka to jest tragedia, jak ciężko było w takim systemie żyć. Autor świetnie przedstawił mechanizmy jakie działały, jak wyglądało życie i  jakie absurdalne zasady panowały. Z książki dowiedziałam się mnóstwa ciekawych i ważnych informacji, które warto poznać.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
10/10
 


4 komentarze:

  1. Podoba mi się to, że książka pełna jest ciekawostek. Temat też mnie ciekawi, więc być może w przyszłości sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa tematyka, zachęcająca recenzja, więc myślę, że po nią sięgnę.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Interesuje mnie tematyka komunizmu, tytuł zapisuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie poszerzę swoją wiedzę.

    OdpowiedzUsuń