wtorek, 1 marca 2022

Dom na wygonie

Tytuł: Dom na wygonie
Autor: Katarzyna Enerlich
Cykl: Akuszerka z Sensburga (3)
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 390
Wydawnictwo: Mg

"Młodzienies stał znudzony, oparty o framugę, jakby manifestował w ten sposób przynależność do lepszego świata. Krytycznym wzrokiem zmierzył stojący w kącie pokoju telewizor, zlustrował stan mebli, pozstawiajęcy wle do życzenia, aż wreszcie zatrzymał wzrok na Nadzi."

 


Ta część sagi rozgrywa się w latach 1973 – 1980 w małym mazurskim Mrągowie i okolicach. Tłem opowieści są prawdziwe wydarzenia, przewijają się autentyczne postaci. Kobiety, które chcą przeżyć swoje życie jak najbliżej natury, zostają wrzucone w ciężkie realia PRL. Kolejki, kryzys, trudności ze zdobyciem wszystkiego i lęk przed tym, co i komu można powiedzieć.*


 "Już wcześniej zauważył, że w tym kraju wszyscy byli jasyś szarzy i smutni."


Marianna została wdowa. Ma na głowie swój sklep "Ziele Marianny" i dorastającą córkę. Nadzia właśnie zdała maturę i oświadczyła, że jednak nie wybiera się na studia, a pragnie pomagać matce w sklepie. Córka zaprząta sobie głowę chłopakami, a Marianna coraz bardziej obawia się, że jedynaczka wymyka jej się z rąk. Jednakże i w życiu Marianny pojawi się ktoś nowy.


 "Ludzie, którzy zbierają zioła i znają się na nich, są inni niż reszta świata."

To już moje drugie spotkanie z twórczością pani Krystyny i wciąż tak samo jestem zachwycona niepowtarzalnym klimatem jaki potrafi wyczarować autorka. Tym razem do głosu dochodzi kolejne pokolenie - córka Marianny -Nadzia. Tym razem mniej jest wyczuwalny wątek Mazur i ziół, co było atutem poprzedniego tomu. Przez to brakowało mi tej specyficznej atmosfery. Tym razem autorka bardziej skupiła się na ludziach i ich problemach, a miejscem akcji było miasteczko, a nie wieś. Mam wrażenie, że nawet za mało wyczuwałam klimat PRL-u. Tym razem wszystkiego było za mało. Książka za mało była przesycona tym niepowtarzalnym klimatem, był on jedynie lekko wyczuwalny. Niemniej jednak powieść czytało mi się bardzo przyjemnie i jestem ciekawa dalszych historii napisanych przez autorkę.

 Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
7/10
 

5 komentarzy:

  1. Książki tej autorki mają swój niepowtarzalny urok :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam tego cyklu, więc widzę, że mam wiele do nadrobienia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwszy raz słyszę o tej książce. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeczytałam wszystkie trzy wydane do tej pory książki z tego cyklu i mnie one jakoś bardzo nie porwały. Faktycznie, mają ciekawe tło i taki specyficzny klimat, ale sama historia bohaterek jest jak dla mnie chaotyczna, zbyt prosta i w sumie nie została ze mną na dłużej...

    OdpowiedzUsuń