piątek, 11 marca 2022

Tyrmand Warszawski

Tytuł: Tyrmand Warszawski
Autor: Leopold Tyrmand
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 160
Wydawnictwo: MG

"Wiosna ma to do siebie, że wszędzie jest śliczna i każde miejsce w świecie barwi w sposób jedyny i niepowtarzalny.Mieszkaniec Manchesteru, Sosnowca czy Łodzi, a więc miast zadymionych i mało ponętnych, z równym zapałem będzie utrzymywał, że jego sosnowiecka czy manchesterska wiosna jest najpiękniesza,a przynajmniej w niczym nie ustępuje wiośnie paryskiej."


Mam sentyment do twórczości Leopolda Tyrmanda po przeczytaniu Cywlizacji Komunizmu. Zakochałam się w tej książce, bardzo mnie ubawiła ale i wiele pokazała oraz nauczyła. Wiem, że jeszcze nie raz do niej powrócę. Tym razem przychodzę do Was z inną książką autora - Tyrmand Warszawski.

  


"Każdy na Zachodzie ma w sercu jakąś swoją Warszawę (...)."

Powojenna Warszawa. Tyrmand wrócił po wojnie do Polski, chociaż nie na długo. Tyrmand Warszawski to właśnie zbiór felietonów o Warszawie, które wyszły spod jego pióra, a zamieszczone zostały w czasopismach: Przekroju, Tygodnika Powszechnego i Stolicy. W Tyrmandzie Warszawskim pokazana jest odbudowa stolicy oczami jej miłośnika, który to widział, obserwował wszystkie etapy i komentował je. Wplatał w te opisy także zasłyszane rozmowy przechodniów - rodowitych Warszawiaków i przyjezdnych.


 "To, po czym chodzimy, nie może nam być obojętne." 

Jak już wspomniałam, pokochałam twórczość Tyrmanda. Urzekł mnie swoim świeżym spojrzeniem na rzeczy oczywiste, nutką ironii i specyficznym poczuciem humoru. Tym razem zabrakło mi wszystkich tych rzeczy. Ale za to dostałam dokładny opis, tak bardzo dokładny i wyrazisty, że czułam jakbym spacerowała po Warszawie i poznawała te wszystki chodniki, budynki i etapy jej odbudowy. Czuć te wszystkie emocje, którymi autor chciał się z czytelnikiem podzielić. To jest tak niesamowite i nieczęsto spotykane. Ponadto na uwagę zasługuje przepiękne wydanie, które wzbogacone zostało zdjęciami z pierwotnych wydruków felietonów. Zabrakło mi tu jedynie zdjęć z poszczególnych etapów odbudowy stolicy.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
8/10
 

5 komentarzy:

  1. To świeże spojrzenie autora na oczywiste rzeczy bardzo mnie zaintrygowało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka, którą bardzo chcę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  3. To nie do końca moje klimaty, ale bardzo się cieszę, że ci się podobało. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie się za nią rozejrzę

    OdpowiedzUsuń