sobota, 5 maja 2018

Jak czytać nowoczesne budynki

Tytuł: Jak czytać nowoczesne budynki
Tytuł oryginału: How to read modern buildings
Autor: Will Jones
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 256
Wydawnictwo: Arkady

"Zarówno drzwi, jak i okna mogą być czymś dużo więcej niż funkcjonalnym elementem architektury, zwłaszcza w budynkach sakralnych."

Nowoczesne budynki to coś więcej niż białe ściany, płaskie dachy czy szklane elewacje drapaczy chmur. To część historii. To sto pięćdziesiąt lat nieustających inspiracji i innowacji. W nowoczesnych budynkach jedni widzą piękno, a drudzy brzydotę i przekombinowanie, bo przyzwyczajeni są do tego co stare. Pewnie, i jedni i drudzy mają rację, ale jedno jest pewne, nowoczesne budownictwo jest oryginalne i ekspresywne.

  
"Architekci postmodernizmu chcieli przywrócić architekturze kolor i dekorację, by przeciwstawić się bezbarwności modernizmu."

Oprowadzając czytelnika po nowoczesnej architekturze, prezentując jej najbardziej charakterystyczne i znaczące budynki, ten zaskakująco obszerny podręcznik pokazuje, jak rozpoznawać cechy charakterystyczne każdego stylu architektonicznego i dostrzegać je w otaczających nas budynkach. Omówione i poddane analizie zostały wszystkie główne kierunki architektury nowoczesnej. Przyglądając się uważnie najważniejszym elementom architektonicznym i ukrytym detalom budynków realizowanych w określonym stylu, dowiadujemy się, co jest istotne i gdzie tego szukać. To zarówno fascynująca historia architektury, jak i podręcznik uczący świadomie patrzeć i dostrzegać. 
 



"Style, nurty, epoki rodzą się z potrzeby zerwania ze starym i tworzenia nowego [...]."

Jak czytać nowoczesne budynki to świetna książka przede wszystkim dla zainteresowanych sztuką i architekturą, ale także i każdego zwykłego człowieka. Dzięki niej dowiedziałam się wiele ciekawych rzeczy. Jest bogato zilustrowana, dzięki czemu wszystko było mi łatwiej zrozumieć, ale również dzięki temu miałam okazję podziwiać piękne i niezwykłe budynki, o których wcześniej nie miałam pojęcia. 

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu Arkady.

Moja ocena:
9/10  

6 komentarzy:

  1. Raczej nie skorzystam, ale wygląda mi to na fajną książkę ;) Może nie kipiącą tym, czym książki kipią zazwyczaj, ale wciąż ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. na pewno ciekawa! ja lubię patrzeć na budynki, chociaz lubię starocie

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam się na architekturze, ale lubię przyglądać się budynkom tym starym i tym nowoczesnym, więc książka mogłaby mi się spodobać. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaintrygowałaś mnie już samym tytułem - świetna publikacja:D
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń