czwartek, 12 stycznia 2023

Duma i uprzedzenie

Tytuł: Duma i uprzedzenie
Tytuł oryginału: Pride and prejudice
Autor: Jane Austen
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 336
Wydawnictwo: MG

"Szczęście w małżeństwie to wyłącznie kwestia przypadku. Choćby przed ślubem poznali się na wylot i odkryli nie wiem ile podobieństw, wcale nie przesadza to o ich powodzeniu. Potem i tak ludzie zmieniają się na tyle, by działać drugiemu na nerwy, lepiej więc wiedzieć jak najmniej o przywarach kogoś, z kim mamy spędzić resztę życia."

 

Elizabeth urodziła się w niezamożnej rodzinie. Jest bystra, oczytana, dumna i stanowi największą pociechę ojca, który znudzony jest swoją głupią żoną i pozostałymi córkami. Jej rodzina znajduje się w nieciekawym położeniu, bo wszystkie córki niebawem powinny wyjść za mąż, a w okolicy brakuje pożądanych kawalerów. Wszystkoe zmienia pojawienie się w sąsiedztwie młodego, bogatego człowieka.

 


"Świat cierpi na brak mężczyzn, szczególnie tych, którzy są cokolwiek warci."

Wraz z panem Bingley do hrabstwa przyjechał jego przyjaciel pan Darcy, człowiek jeszcze bardziej bogaty i dumny. Swoją powściągliwością i pogardą zniechęcił do siebie wszystkich okolicznych mieszkańców. Uraził także Elżbietę pochopną opinią na jej temat, którą ta przypadkowo usłyszała. Bardzo szybko ona sama wyrobiła sobie o nim podobną opinię jak ludzie wokół. Z biegem czasu jednak będzie miała sposobność lepiej poznac tego mężczyznę.


 "Błogosławieni, którzy nie mając nic do powiedzenia, nie ubierają tego w słowa."


Pan Darcy znalazł sięna szczycie mojej listy bohaterów książkowych, z którymi chętnie spędziłabym życie, chociaż do tej pory znałam go jedynie z adaptacji filmowej. Teraz zachwyciłam się nim jeszcze bardziej. Jane Austen miała ogromny talent do tworzenia postaci. Tak wyraźnie ich potrafiła narysować, że miałam wrażenie jakby byli obok mnie. Mało tego, czułam, jak szybko udaje mi się ich poznawać, na wylot, doskonale znałam och wady i zalety, ich śmieszności i przywary. A każdy z nich, nawet mało znaczący był świetnie wykreowany. Czytając tą powieść, nie tylko świetnie się bawiłam, ale uzmysłowiłam sobie, że wtedy ludzie również byli okropni, zawistni, obgadywali. Poznałam całe spektrum zachowań i cech ludzkich. Trzeba przyznać, że Jane była bardzo spostrzegawcza i świetnie potrafiła przelac to na papier i to w ciekawej formie. Jestem niewymownie wdzięczna, że mogłam się o tym przekonać i bardzo żałuję, że nastąpiło to tak późno.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
10/10

6 komentarzy:

  1. Możliwe, że jeszcze kiedyś sięgnę ponownie po tę książkę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam tę książkę już wielokrotnie. To wydanie bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ten klasyk na półce, muszę wreszcie się za niego zabrać :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka na mojej liście do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam dawno temu, ale pamiętam, że Rozważna i romantyczna podobała mi się bardziej. Chyba czas jednak wrócić i do tej lektury!

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam jakiś czas temu. Momentami mnie nudziła, ale ogólnie bardzo dobrze wspominam lekturę.

    OdpowiedzUsuń