czwartek, 26 stycznia 2023

Szkoła niemieckich narzeczonych

Tytuł: Szkoła niemieckich narzeczonych
Tytuł oryginału:
The School for German Brides
Autor: Aimie K. Runyan
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 376
Wydawnictwo: Insignis


"Samuel i ja spacerowaliśmy ulicami Berlina, trzymając się za ręce, zupełnie nieświadomi otaczającego nas tłumu. Uwielbiałam czuć ciepło ukochanego ciała zaledwie kilka centymetrów ode mnie, tak blisko, że wdychałam jego zapach."

 

Jest 1939 rok. W powietrzu czuć zbliżającą się wojnę. Hanna Rombauer po śmierci matki zostaje wysłana do domu zamożnego stryja. Zaczyna tam nowe życie. Otacza ją luksus, jednak dusi się w nim nie mając żadnej swobody. Wszystko tam podporządkowane jest życzeniom stryja. Na domiar złego wbrew własnej woli zostaje zaręczona z wysoko postawionym oficerem SS. Hanna trafia do budzącej grozę szkoły dla narzeczonych, gdzie uczy się wszystkiego, czego od kobiet wymagają naziści, a wszystko to przeczy ideałom, jakie z miłością wpajała jej matka.


 "Nie mów o pobożnych życzeniach tak, jakby były faktem. "

Tilde Altman, niemiecka Żydówka jest utalentowaną krawcową. Ostatnio czuje się coraz mniej pewnie. A powinien to być najpiękniejszy czas jej życia, bo w końcu poznała miłość. Musi jednak być coraz bardziej ostrożna i jak najmniej rzucać się w oczy, by ona i jej matka były bezpieczne. Musi także stawiać czoła niewyobrażalnym przeciwnościom losu, walcząc o przetrwanie… i to nie tylko swoje.


 "Nie mogłam uwierzyć, że pozwalamy sobie na miłość, gdy w powietrzu czuło się narastające napięcie, ale nawet kwiatom niekiedy udawało się przebić przez szczeliny chodnika i zakwitnąć."

Pierwszy raz spotkałam się z historią Niemek podczas II wojny światowej. Do tej pory poznawałam losy Polek i jakoś nigdy nie pomyślałam, że Niemki też miały ciężko. Łatwiej jest chyba odczuwać współczucie do rodaków niż do narodu, który jest oprawcą. Ale nie powinniśmy zapominać, że to byli ludzie, którzy nie mieli wpływu na to co się działo i nie ponosili winy za to, że inni Niemcy krzywdzili innych. Ta książka ukazuje jak one ucierpiały w czasie wojny, szczególnie, że żadna z nich na prawdę nie była zależna od siebie, a ich losem kierowali inni. 

Autorka świetnie tutaj przedstawiła smutną rzeczywistość Niemek, realia panujące w przededniu wybuchu II wojny światowej i niebezpieczeństwo jakie niesie ze sobą ideologia. Nie zabrakło tu też uczuć i emocji. Miłość, strach, przyjaźń, ból, nadzieja... Wszystko się ze sobą przeplatało tworząc smutny obraz rzeczywistości. Bardzo cieszę się, że sięgnęłam po tę książkę i uświadomiłam sobie parę rzeczy. Jestem pewna, że na długo pozostanie ona w mojej pamięci.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu Insignis.

Moja ocena:
8/10

6 komentarzy:

  1. Tematyka poruszana W książce jest bardzo ciekawa, więc chętnie przeczytam tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Może polecę tę książkę koleżance, którą interesują podobne tematy. Poza tym, mieszka od jakiegoś czasu w Niemczech.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi bardzo ciekawie :) myślę, że ta książka przypadnie mi do gustu :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak się tak zastanowiłam, ja też nie czytałam historii wojennej z perspektywy obywateli Niemiec.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń