niedziela, 28 lutego 2021

Życie Pana Moliera

Tytuł: Życie Pana Moliera
Tytuł oryginału:
Жизнь господина де Мольера
Autor: Michaił Bułhakow
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 224
Wydawnictwo: MG

"Milczenie trwało długo. Cóż może pomóc w tak niezwykłej sprawie? Bicie? Nie, bicie niczego tutaj nie załatwi. Co powiedzieć synowi? Że jest głupi? Tak, stoi jak krowa, ma w tej chwili twarz przygłupka. Ale jego oczy wcale nie są głupie (...)."

 

Michaił Bułhakow uważał Moliera za kogoś szczególnie mu bliskiego, choć Molier miał więcej szczęścia jako pisarz: jego sztuki były wystawiane, sam w nich grywał i cieszył się zasłużoną sławą. Bułhakow przeciwnie – Życia pana Moliera nigdy nie ujrzał w druku ani na scenie. Powieść trafiła do czytelników 22 lata po śmierci autora.*


 "Mały ma ogromne zdolności..."

 W Życiu pana Moliera Michaił Bułhakow przedstawia pełną upokorzeń i rozczarowań egzystencję twórcy, którego współcześni nie doceniają, gdyż swym geniuszem przerasta otoczenie o całe epoki, a jego losy zależą od kaprysu tyrana. Losy Bułhakowa również zależały od tyrana, przejmująco brzmią więc ostatnie słowa powieści: „…ja, któremu nigdy nie będzie sądzone go zobaczyć, przesyłam mu na pożegnanie moje pozdrowienie”.*


 "Do czego dąży każda żywa istota?"

Znam twórczość Moliera, którą swego czasu byłam zachwycona, jednak o samym twórcy niewiele wiedziałam i postanowiłam to zmienić. Muszę przyznać, że jest to biografia nietypowa. Nie ma tutaj suchych faktów, wszystko jest pięknie napisane, ale jednak jakby czegoś tu brakowało. Przede wszystkim za mało istotnych szczegółów, za dużo prozy codziennego życia. Brakowało mi tutaj jakiejś barwności, wszystko wydawało mi się za bardzo stonowane i trochę nudne. Powieść sama w sobie była lekka i nawet dobrze mi się ją czytało, ale zabrakło mi tutaj jakiejś iskry, która porwałaby mnie i trzymała do aż do zakończenia.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu MG.

Moja ocena:
6/10

*opis wydawcy

 


4 komentarze: