sobota, 29 września 2018

Ameryka w ogniu

Tytuł: Ameryka w ogniu
Tytuł oryginału: American War
Autor: Omar El Akkad
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 400
Wydawnictwo: W.A.B.

"Właśnie dlatego chciałem, żebyś poznała mojego przyjaciela. Ponieważ kiedy już zdecydujesz, czego dla siebie pragniesz i co chciałabyś zrobić dla swoich ziomków, Joe może ci pomóc to zrealizować. Wiem, że wspomniałaś, że być może pewnego dnia wyjedziesz do Atlanty i zaczniesz pracować dla Wolnego Stanu Południowego, ale niewykluczone, że zmienisz zdanie."

Jest rok 2074. W Stanach Zjednoczonych wybucha druga wojna secesyjna. W świecie nieznośnego skwaru i wysokiego poziomu mórz, jakie zaistniały po globalnym ociepleniu, strat dużej części lądu,  kraj ponownie podzielił się na Północ i Południe. Tak jak przed laty, znów wybuchają walki, kraj jest podzielony, a ludzie żyją w chaosie, ciągłym zagrożeniu, wiele cierpiąc i obawiając się o najbliższy dzień.

  
 "Okazało się, że nawet to było kłamstwem."

Pochodząca z Luizjany sześcioletnia Sarat, w obliczu wojny, po śmierci ojca, opuszcza wraz z matką i dwójką rodzeństwa, opuszcza dom i wyrusza na Południe. Mała dziewczynka nie jest gotowa na takie zmiany w jej życiu. Wojna jest straszna. Jest straszna dla każdego i nie ma takiej zwyczajnej osoby, która tak po prostu by się do niej przystosowała. Sarat ma marzenia, jest nieokiełznana, jest buntowniczką... Życie w takiej rzeczywistości jest niezwykle trudne, szczególnie dla dziewczynki o takiej osobowości. Sarat musi oswoić się z grozą konfliktu. Wkrótce także staje się narzędziem w rękach jednej ze stron sporu.

   
"Jej nagie ciało było pierwszym, jakie zobaczyłem w pełnej krasie. Przyglądałem się zafascynowany osobliwymi bliznami i oszpeceniami, które uznałem wtedy za typowe dla skóry każdego dorosłego człowieka." 

Omar El Akkad to dziennikarz i były korespondent wojenny. Podczas swojej pracy widział piekło wojny. Widział jakie niesie za sobą skutki i na własne oczy zobaczył jak wyglądają wtedy realia takiej rzeczywistości. To właśnie dlatego jego opisy trafiły do mojego serca. Czytając książkę, miałam wrażenie, że znajduję się tam, razem z Sarat przeżywam to wszystko. Także bohaterka została bardzo dobrze wykreowana. Była taka żywa, taka prawdziwa i dynamiczna. Zmieniała się, to było takie naturalne i prawdziwe. Wszystko w tej książce wydaje się takie realne i prawdziwe jakby wydarzyło, bądź miało wydarzyć na prawdę. 

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu W.A.B.

Moja ocena:
9/10   

1 komentarz: