czwartek, 1 grudnia 2022

Cesarstwo Piasku

Tytuł: Cesarstwo Piasku
Tytuł oryginału: Empire of Sand
Autor: Tasha Suri
Cykl: The Books of Ambha (1)
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 495
Wydawnictwo: Fabryka Słów

"Dziewczyna nabrała nagle pewności, że gdyby sama mogła wybrać sobie zalotnika, zamiast dać się wciągnąć w pajęczynę mistyków, zdecydowałaby się na człowieka, który nie odpowiada pytaniem na pytanie. Chciała mężczyzny prawdomównego, bezpośredniego. Kogoś, kto z jej życia nie zrobi gry."


Mehr jest nieślubną córką cesarskiego urzędnika i wygnanej kobiety. W jej żyłach płynie pradawna magia, przekazywana z pokolenia na pokolenie od czasów, kiedy bogowie stapali po ziemi. Magia ta nie jest akceptowana przez rządzących. Mehr musi ją więc ukrywać. Nie zamierza jednak wykerzać się dziedzictwa swojej matki i ciągle praktykuje obrzędy, których ta nauczyła ją przed laty.

 


 "Cesarstwo oczekuje lojalności od swoich poddanych. Jej brak ma swój koszt." 

Wbrew wszelkim zakazom Mehr kultywuje tradycje swoich przodków. Jeden nierozważny krok ściągnie na nią oczy tych, którzy będą chcieli wykorzystać jej moc. Mehr będzie musiała wykorzystać swoje umiejętności i pomoc sprzymierzeńców by uratować wszystkich, których kocha, a w świecie takim jak ten ma tylko dwie drogi: wygrać albo umrzeć. Przy czym w drugim przypadku nikt nie uroni po niej ani jednej łzy.

 

"Prysięgam, że będę cię znała." 

Nie bez powodu ta książka znajduje się pod patronatem LC. To co ją wyróżnia to oryginalny klimat, który jest niespotykany i ciężko go znaleźć w innych książkach. Znajdują się tu bardzo malownicze opisy miejsc - wszechobecny piasek i bogate oazy, do tego pradawna magia, bóstwa, tajemnicze obrzędy, mistycy, magiczne stwory... A to wszystko opatre na uniwersalnym schemacie walki dobra ze złem. Ale jak już zauważyliście nic tu nie jest zwyczajne ani schematyczne. Wiele razy akcja przybierała nieprzewidziany przeze mnie obrót wydarzeń, często pojawiałay się wątki, których się nie spodziewałam i do końca nie wiedziałam czego się spodziewać. Nic tu nie było proste, bohaterowie musieli zdobywać się na wiele wyrzeczeń, podejmować trudne decyzje w imię większego dobra. Podczas czytania dosłownie nie mogłam się nasycić tą historią i goniłam rozdział za rozdziałem, pomimo, że nie było tu gwałtownych akcji, a cała fabuła była bardzo wyważona.

Za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu Fabryka Słów.

Moja ocena:
9/10
 

5 komentarzy:

  1. Mam w planach tę serię i mam nadzieję, że w przyszłym roku sięgnę przynajmniej po pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie planowałam czytać tej książki, ale skłoniłaś mnie do zmiany zdania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie do końca moje klimaty, jednak jest coś w tej książce, co mnie do niej przyciąga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Polecę koleżance, która lubi podobne klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super, że aż tak wysoko ją oceniasz :)

    OdpowiedzUsuń